Årets Julklapp 1992 – TV-spel

I och med att digitaltekniken utvecklades i rask takt i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet kom också spelproduktionen i gång på riktigt. Speldatorer som Commodore och Amiga tog snabbt stora marknadsandelar, men det var inte alla som riktigt kunde ta till sig idén med att spela på en datorskärm. Samma problem fanns inte med TV-spelkonsolerna som började dominera spelmarknaden i början av 1990-talet.

När 1991 blev 1992 hade spelkonsolerna tagit över helt och fanns plötsligt i nästan varje familjs vardagsrum. Det var därför inte så konstigt att Handels utredningsinstitut (HUI) i december 1992 utsåg TV-spelet till årets julklapp.

Från åtta bitar till virtual reality

Idag är de mest populära TV-spelkonsolerna Xbox One och PlayStation 4. Framtiden får utvisa vad nästa generations konsoler kommer att heta och hur de kommer att fungera. Teknik inom VR (virtual reality) finns numera i konsumentprodukter så en inte helt omöjlig utveckling är att TV-spel med VR blir nästa stora trend (och kanske årets julklapp i framtiden).

Intressant nog lever Super Mario fortfarande vidare och fortsätter att vara en av Nintendos mest värdefulla tillgångar, med nya spel som kontinuerligt släpps till moderna konsoler. Från de enkla 8-bitars äventyren till dagens avancerade 3D-världar har Mario följt med genom hela TV-spelens utveckling – ett bevis på TV-spelets bestående påverkan sedan det blev årets julklapp 1992.

Super Mario och Nintendos dominans

Nintendo var en av de ledande aktörerna på marknaden med sin Super Nintendo Entertainment System (SNES) som lanserades i Europa 1992. Super Mario-spelen, med den mustachprydde rörmokaren i huvudrollen, var en enorm försäljningsframgång och bidrog starkt till konsolens popularitet. Super Mario World, som ofta följde med vid köp av konsolen, blev en självklar introduktion till TV-spelens värld för många svenskar.

Den färgglada, familjevänliga figuren Super Mario blev snabbt en kulturikon även i Sverige. Barn och vuxna samlades framför TV för att hjälpa Mario rädda prinsessan från den elaka Bowser, och frasen ”It’s-a me, Mario!” ekade i många svenska hem under julhelgen 1992.

Ett bestående kulturellt fenomen

Till skillnad från en del andra ”årets julklappar” blev 1992 års julklapp ingen fluga direkt. TV-spelsförsäljningen har pekat spikrakt uppåt varje år sedan dess. Den tekniska utvecklingen pågår hela tiden och det gör att konsolerna kan göras mer kraftfulla och att spelen kan bli mer tekniskt avancerade.

Från CD-spelare till TV-spel

Valet av TV-spel som årets julklapp 1992 följde ett logiskt mönster efter 1991 års val av CD-spelaren. Båda representerade det växande intresset för digital underhållning i hemmen. CD-tekniken revolutionerade hur vi lyssnade på musik, medan TV-spelen förändrade hur vi interagerade med våra TV-apparater – från passivt tittande till aktivt deltagande.