Årets Julklapp 1992 – TV-spel

I och med att digitaltekniken utvecklades i rask takt i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet kom också spelproduktionen i gång på riktigt. Speldatorer som Commodore och Amiga tog snabbt stora marknadsandelar, men det var inte alla som riktigt kunde ta till sig idén med att spela på en datorskärm. Samma problem fanns inte med TV-spelkonsolerna som började dominera spelmarknaden i början av 1990-talet. När 1991 blev 1992 hade spelkonsolerna tagit över helt och fanns plötsligt i nästan varje familjs vardagsrum. Det var därför inte så konstigt att Handels utredningsinstitut (HUI) i december 1992 utsåg TV-spelet till årets julklapp.

Till skillnad från en del andra ”årets julklappar” blev 1992 års julklapp ingen fluga direkt. TV-spelsförsäljningen har pekat spikrakt uppåt varje år sedan dess. Den tekniska utvecklingen pågår hela tiden och det gör att konsolerna kan göras mer kraftfulla och att spelen kan bli mer tekniskt avancerade. Idag är de mest populära TV-spelkonsolerna Xbox One och PlayStation 4. Framtiden får utvisa vad nästa generations konsoler kommer att heta och hur de kommer att fungera. Teknik inom VR (virtual reality) finns numera i konsumentprodukter så en inte helt omöjlig utveckling är att TV-spel med VR blir nästa stora trend (och kanske årets julklapp i framtiden).