Årets Julklapp 1993 – Parfym

När Handelns utredningsinstitut (HUI) utsåg parfym till årets julklapp 1993 markerade det en intressant återgång till mer traditionella, personliga presenter efter flera år av teknikfokuserade val som CD-spelare och TV-spel. Parfymen har en rik historia som sträcker sig tusentals år tillbaka, men det var särskilda trender i början av 90-talet som gjorde den till ett självklart val detta år.

Dofternas långa historia

Parfymer eller välluktande eteriska oljor har funnits i snart sagt alla kulturer i flera tusen år. Redan de gamla romarna var förtjusta i väldoft. I de romerska baden efter tvagningen var det vanligt att romarna smorde in sig med parfymerade oljor.

Parfym användes mycket i det franska hovlivet på 1600-talet för att dölja lukten från otvättade kroppar och på 1700-talet gjorde Eau-de-Cologne, ”vatten från Köln”, sitt intåg. Frankrike blev snart centrum för parfymframställningen i Europa och än idag är det Frankrike och huvudstaden Paris som är centrum för parfymindustrin i världen.

Råvaror och framställning

Olika växter är den största källan till de doftande ämnen som används i parfymtillverkningen. Det kan vara olika slags blommor varav rosen är den vanligaste. Lavendel, kryddor, doftande trä – allt kan användas till parfymtillverkning i olika koncentrationer och blandningar.

Redan på 1800-talet började också syntetiska parfymer att användas och dessa används idag i stor utsträckning för billigare parfymer eller för att parfymera snart sagt alla hudkrämer, lotioner, tvålar och deodoranter.

Innan det går att blanda – komponera – en parfym, måste de olika doftämnena som en parfym innehåller tas fram. För att få fram parfym från naturens källor behandlas de naturliga ämnena på olika sätt. Syntetiska parfymer kan få dofter som inte finns i naturen och tas fram genom olika kemiska processer. Aromen vanilj kommer till exempel från skogsindustrin.

Trender som gjorde parfym till årets julklapp 1993

Det fanns flera tydliga trender som bidrog till parfymens utmärkelse som årets julklapp 1993:

  • Lyxmarknadens återkomst – Efter den ekonomiska recessionen i början av 90-talet började konsumenter återigen söka sig till lyxprodukter som symboliserade välstånd och status.
  • Modeskaparnas intåg på parfymmarknaden – Designerhus som tidigare fokuserat på kläder expanderade kraftigt inom parfymer under det tidiga 90-talet, med Calvin Klein, DKNY och Versace i spetsen.
  • Kändislanseringar – Elizabeth Taylors White Diamonds och andra kändisparfymer skapade nya möjligheter för marknadsföring och ökade parfymens synlighet i populärkulturen.

Från teknik till personliga gåvor

Valet av parfym 1993 representerade en intressant pendling i konsumtionstrender. Efter CD-spelaren 1991 och TV-spelet 1992, som båda var tekniska innovationer som förändrade hur vi konsumerade underhållning, markerade parfymen en återgång till en mer personlig, sensorisk och tidlös presenttyp.

Detta skifte speglade också en mättnad på teknikprodukter efter flera år med fokus på nya digitala innovationer. Konsumenter sökte nu produkter som skapade upplevelser och känslor snarare än funktionalitet.

I jämförelse med andra årets julklappar

Sett i relation till tidigare och senare års val av årets julklapp berättar parfymen 1993 en intressant historia om svensk konsumtion under 90-talet:

Efter bakmaskin (1988), videokamera (1989), wok (1990), CD-spelare (1991) och TV-spel (1992) representerade parfymen ett tillfälligt avbrott från teknik och prylar. Redan året därpå, 1994, skulle mobiltelefonen utses till årets julklapp och återigen föra fokus till digital kommunikation och teknik.

Parfymen står dock som en påminnelse om att även i en tid av snabb teknologisk utveckling finns det bestående värden i produkter som anspelar på våra sinnen och känslor. Till skillnad från teknikprodukter som snabbt blir föråldrade, behåller parfymen sin relevans genom tiderna – en klassisk present som fungerar lika väl idag som 1993.

Parfymmarknadens utveckling efter 1993

Efter utmärkelsen som årets julklapp har parfymmarknaden fortsatt att växa och utvecklas. Idag ser vi följande trender som utvecklats ur den grund som lades under 90-talet:

  • Nischparfymer med exklusiva råvaror
  • Ökad transparens kring ingredienser och hållbar produktion
  • Doftfria zoner på många arbetsplatser som reaktion på överanvändning

Årets julklapp 1993 var inte bara en tillfällig trend utan visade på en bestående konsumtionsvara som fortfarande, tre decennier senare, är en populär present under julgranen.